VERSACE – GIVER PROFUMI- Imperium Gianni Versace podczas ostatnich dwudziestu lat rozwinęło się z wprost nieprawdopodobnym rozmachem, ponad 300 ekskluzywnych butików na całym świecie, prawie 5000 punktów sprzedaży. Sukces ten osiągnięto nie tylko dzięki geniuszowi projektanta, ale również doskonałemu zarządzaniu, jego autorami są Santo i Donnatella Versace, rodzeństwo Gianniego , którzy zarządzają całym holdingiem Gianni Versace S.p.A.
Gianni Versace urodził się 2 grudnia 1946 roku w Reggio Calabria, jako syn krawcowej. Od dzieciństwa marzył o projektowaniu. Uczył się fachu, pomagając matce Francesce Versace w prowadzeniu pracowni krawieckiej i sklepu z konfekcją. Szycia nauczył się robiąc szmaciane lalki ze skrawków materiału znalezionych na podłodze pracowni. W wieku 9 lat zaprojektował pierwszą sukienkę. Konfekcja sprzedawana w sklepie była po części projektowana przez Gianniego i produkowana w pobliskiej prowincji La Puglia. Pierwszy model sprzedał, mając 17 lat, w pięć lat potem wylansował kolekcję letniej odzieży pod własnym nazwiskiem, która bardzo szybko odniosła sukces i przyniosła wielkie dochody. Często wyjeżdżał do Londynu i Paryża aby kupować nowe wzory, podpatrywał tam projektantów, ucząc się jednocześnie tajników sztuki.
Historia firmy sięga roku 1972, kiedy to Gianni Versace przyleciał z Reggio Calabria do Mediolanu. Jego zadaniem było stworzenie kolekcji dla Ezio Nicosia, właściciela firmy włókienniczej Florentine Flowers. Jako 25-ciolatek miał już pewne doświadczenie w branży, ponieważ prowadził z matką pracownię i sklep z konfekcją w Reggio Calabria. Konfekcja sprzedawana w tym sklepie była po części projektowana przez Gianniego i produkowana w pobliskiej prowincji La Puglia. W tym okresie produkty “made in Italy” zaczynały podbijać rynki światowe, więc dla młodego projektanta wizja wyjazdu do Mediolanu, stolicy mody, oraz pracy dla sławnego przedsiębiorcy, była bardzo atrakcyjna. W praktyce był to punkt zwrotny w karierze Gianniego Versace – klienci potrzebowali nowego typu konfekcji, ubrań mniej anonimowych, bardziej wyrażających styl osoby, która je nosi.
Przed rozpoczęciem pracy nad kolekcjami dla Florentine Flowers, Gianni Versace stworzył własną linię letniej odzieży, która bardzo szybko odniosła sukces i przyniosła wielkie dochody.
Po współpracy z Florentine Flowers Gianni zaczął pracować jako free-lancer dla m.in. De Parisini oraz kilku innych sławnych w północnych Włoszech firm. W roku 1973 współpracował z firmą Callaghan (Novara) i Genny (Ancona). W 1974 zaprojektował kolekcję dla Alma (firma z siedzibą blisko Mediolanu). Rok 1974 był bardzo ważny w karierze projektanta – w tym właśnie roku pojawia się pierwsza całkowicie samodzielna linia Complice. Dwa lata później, w roku 1976, również Santo Versace przyjechał do Mediolanu, aby razem z bratem stworzyć całkowicie niezależną firmę i własną markę.
Pierwsza kolekcja firmowana Gianni Versace została zaprezentowana w marcu 1978 roku, w mediolańskiej Galerii Sztuki. Była to damska kolekcja jesień/zima. Kolekcja męska została zaprezentowana we wrześniu, w showroomie przy Via Spiga. Po pełnym sukcesie tych pierwszych kolekcji, marka Versace stała się jedną z najważniejszych i najsłynniejszych marek w świecie mody.
Oprócz regularnych kolekcji haute couture, marka Versace patronuje również liniom bardziej nastawionym na masowego odbiorcę, tj. Istante, Versus, Versace Jeans Couture. Ponadto, pojawiają się również artykuły nie związane z modą, na przykład perfumy, akcesoria skórzane, bielizna, tkaniny , itp. W 1993 roku Gianni Versace stworzył zupełnie unikatową linię wyposażenia domu “Home Signature”.
Obecnie marka posiada nie tylko swoje własne firmy, takie jak Immagine, Diver, Giver i Bavers, ale również współpracuje z najlepszymi partnerami na rynku –Zegna, itierre, Les Copains, Ruffo, Allegri, Sergio Rossi, Cesare Paciotti, Rosenthal, Italocremona, itp. Rozbudowano także następne linie odzieży oprócz couture, pret-a-porter i atelier – Istante, Versace Sport, Versatile, Versace Classic V2 (tylko dla mężczyzn) oraz dla młodszego odbiorcy Versus i Versace Jeans Couture.
Najważniejszą częścią firmy jest tzw. Design Center, którym zarządza Donatella Versace, obecnie dyrektor artystyczny i główny projektant firmy, od 1993 roku wyłączna projektantka linii Versus. Pomaga jej mąż Paul Beck, po śmierci Gianniego Versace w 1997 roku projektant wielu kolekcji dla mężczyzn. Struktura administracyjna jest w rękach Santo Versace, prezesa firmy. Obecnie biura firmy mieszczą się przy Via Manzoni 38, w samym środku mediolańskiego centrum mody, co pozwala na utrzymywanie kontaktów ze wszystkimi firmami w obrębie marki.
Firma GIVER PROFUMI S.p.A powstała w 1988 roku jako dystrybutor zapachów marki Versace na rynki światowe. W tym właśnie roku Gianni Versace wykupił prawa produkcji i sprzedaży swoich zapachów od marki Yves Saint Laurent, kładąc jednocześnie nacisk na jakość swoich wyrobów i ich spójność z wizerunkiem marki. Kolejnym wyzwaniem dla firmy było stworzenie własnej gamy makijażu, powiązanej ściśle z trendami mody obowiązującymi w danym sezonie, w charakterystycznej pełnej przepychu oprawie, nawiązującej do kultury antycznej Grecji, której symbolem jest twarz Meduzy otoczonej meandrem.
Połączeniem elegancji i stylu VERSACE jest również zapach VERSACE WOMAN nawiązujący do Wielkiego Krawiectwa “ HAUTE COUTURE” - zapach luksusowy, wyrafinowany i uwodzicielski.
|